Emocionālā inteliģence vadībā | Galvenie fakti un ieskati

 

Lauma Žubule | KIC biznesa trenere, organizāciju psiholoģe un supervizors. Emocionālās inteliģences virzītāja.

 

 

 

Emocionālā inteliģence (EI) kļūst arvien atzītāka kā kritisks faktors efektīvā vadībā. Pasaules Ekonomikas foruma raksts norāda, ka emocionālā inteliģence būs viena no top 10 prasmēm, kas būs svarīga nākotnē. Paredzams, ka līdz 2030. gadam 60% no veiksmīgiem vadītājiem būs augsta emocionālā inteliģence.

Tas nav tikai trendīgs termins, ar ko palielīties vakariņu sarunās. Tā ietver spēju saprast un pārvaldīt gan savas, gan citu cilvēku emocijas, kas var novest pie veiksmīgākas līderības un veselīgākas darba vides. 
Vēl skarbāk - pētījumi rāda, ka vadītāji ar zemu emocionālo inteliģenci var būtiski ietekmēt darbinieku noturību. Aptuveni 50% darbinieku ir atzinuši, ka ir aizgājuši no darba vadītāja ar zemu emocionālo inteliģenci dēļ.

 

Kas tad īsti ir emocionālā inteliģence?

Emocionālā inteliģence ietver vairākas galvenās komponentes:
1. Pašapziņa jeb savu emociju, stipro pušu, vājību un vērtību izpratne.
2. Spēja pārvaldīt savas emocijas veselīgos veidos, pielāgoties pārmaiņām un saglabāt mieru stresa apstākļos.
3. Spēja saprast citu cilvēku izjūtas.
4. Sociālās prasmes, tas ir, spēja pārvaldīt attiecības, lai virzītu cilvēkus vēlamajā virzienā.

Kā emocionālā inteliģence palīdz vadītājam?
1. Uzlabo līderības prasmes
Pētījumi un prakse liecina, ka vadītāji ar augstu EI, vairumā gadījumu vadīs komandas un organizācijas efektīvāk. Viņi var iedvesmot un motivēt savas komandas, risināt problēmas un uzturēt pozitīvu darba vidi. Viņu pašapziņa ļauj saprast, kā viņu rīcība ietekmē citus, kas palīdz veidot uzticību un cieņu.

2. Uzlabo komandas sadarbību
Augsta EI vadītāji veicina labāku komandas darbu. Empātija un sociālās prasmes ļauj vadītājiem izprast komandas dinamiku un individuālās vajadzības, kas uzlabo komunikāciju un sadarbību. Tas rada saliedētāku un produktīvāku komandu.

3. Palīdz risināt konfliktus
Konflikti ir neizbēgami jebkurā darbavietā, bet vadītāji ar augstu EI tos var risināt ātrāk. Viņi spēj saprast visu iesaistīto pušu viedokļus, pārvaldīt savas emocionālās reakcijas un veicināt konstruktīvas diskusijas, kas noved pie risinājuma.


4. Paaugstina darbinieku morāli un noturību
Varbūtība, ka darbinieki, kuri jūtas saprasti un novērtēti, paliks uzņēmumā ir daudz lielāka kā citās komandās. Vadītāji ar augstu EI spēj atpazīt un risināt darbinieku vajadzības, sniegt atbalstu un radīt pozitīvu darba vidi. Tas veicina lielāku darba apmierinātību un samazina darbinieku mainību.

5. Uzlabo lēmumu pieņemšanu

Emocionāli inteliģenti vadītāji ir labāki lēmumu pieņēmēji. Viņu pašapziņa un pašvadība palīdz saglabāt mieru un racionalitāti pat stresa situācijās. Viņi spēj izvērtēt lēmuma emocionālos un loģiskos aspektus, kas noved pie līdzsvarotiem un efektīviem iznākumiem.

 

Fakti par emocionālo inteliģenci vadībā

1. Emocionālo inteliģenci var attīstīt
Jā, lai cik diskutabls ir šis jautājums, tas ir iespējams. Atšķirībā no dažām īpašībām, kas ir fiksētas, emocionālo inteliģenci var attīstīt un uzlabot laika gaitā ar praksi un apmācību. Daudzi uzņēmumi investē EI apmācībā saviem vadītājiem, lai uzlabotu viņu līderības spējas.

2. EI prognozē darba sniegumu
Pētījumi norāda, ka emocionālā inteliģence ir spēcīgs darba snieguma prognozētājs. Darbinieki ar augstu EI parasti veic darbu labāk, viņiem ir augstāka darba apmierinātība un lielāka organizācijas lojalitāte.

3. Dzimumu atšķirības EI
Pētījumi liecina, ka pastāv dzimumu atšķirības emocionālajā inteliģencē. Sievietes parasti gūst augstākus rezultātus empātijā un sociālajās prasmēs, kamēr vīrieši var gūt augstākus rezultātus stresa pārvaldībā. Izpratne par šīm atšķirībām var palīdzēt vadītājiem izmantot savas stiprās puses un risināt uzlabošanas jomas.

4. EI uzlabo organizācijas kultūru
Organizācijās ar emocionāli inteliģentiem līderiem bieži vien ir pozitīvāka organizācijas kultūra. Šie līderi veicina atvērtu komunikāciju, veicina sadarbību un rada atbalstošu vidi, kas veicina kopējo organizācijas panākumu.


Kā attīstīt emocionālo inteliģenci?

1. Pašnovērtējuma testi un novērtēšana
Mudina vadītājus regulāri novērtēt savu emocionālo inteliģenci, izmantojot pašrefleksiju un atgriezenisko saiti. 

2. Apmācības programmas
Investējiet EI apmācības programmās un treniņos, kas koncentrējas uz pašapziņas, pašvadības, empātijas un sociālo prasmju attīstību. Semināri, darbnīcas un koučinga sesijas var būt ļoti efektīvs rīks kā sekmēt EI. (Te tuvākais EI treniņš KICā)

3. Apzinātības prakse
Apzinātības prakses, piemēram, meditācija un dziļas elpošanas vingrinājumi, var palīdzēt vadītājiem labāk apzināties savas emocijas un reakcijas, kas veicina labāku pašvadību.

4. Atvērtas komunikācijas veicināšana
Organizācijas kultūras vadīšana, kas veicina atvērtu komunikāciju un atgriezenisko saiti, palīdz vadītājiem saprast komandas emocionālo stāvokli un atbildēt atbilstoši.

Emocionālā inteliģence ir būtiska prasme efektīvai vadībai. Tā uzlabo līderības spējas, veicina komandas sadarbību, palīdz risināt konfliktus, paaugstina darbinieku morāli un noturību, kā arī uzlabo lēmumu pieņemšanu. Izprotot un attīstot emocionālo inteliģenci, vadītāji var radīt pozitīvāku un produktīvāku darba vidi. Investīcijas EI apmācībā un attīstībā nav tikai izdevīgas atsevišķiem vadītājiem, bet visai organizācijai kopumā.

 

 

 

 

 

Tuvākie kursi pie treneres: